4 minutes reading time (709 words)

جوملا در سالی که گذشت

جوملا در سالی که گذشت

سال 1395 خورشیدی به پایان رسید و یک سال دیگر ما کاربران جوملا «همه با هم» و ترجمان «جوملا» در عمل بودیم. این همکاری داوطلبانه نتایج خوبی برای پروژه جوملا و جامعه کاربران به دنبال داشت. ضمن تبریک نوروز و سال نو، در ادامه اتفاقاتی که نتیجه این همبستگی در سال گذشته بود را مرور می‌کنیم:

 

انتشار نسخه‌های جدید

جوملا در سال گذشته 8 نسخه پایدار منتشر کرد. 6 نسخه Patch برای رفع ایرادات (شامل سه نسخه امنیتی)، و 2 نسخه Minor شامل بهبود‌ها و امکانات جدید بود.

 نسخهتاریخ انتشارنوع تغییرات مهم
3.5  21 March  Minor  34 ویژگی جدید و پشتیبانی از PHP7
 3.5.1  05 April  Patch  رفع ایرادات جزئی
 3.6  12 July  Minor  400 ویژگی جدید و بهبود تجربه کاربر (UX)
3.6.1  03 August  Security Release  رفع ایرادات جزئی و امنیتی
3.6.2  04 August  Patch  رفع ایرادات جزئی در Email Cloaking
3.6.3  18 October  Patch  350 بهبود جزئی و بروزرسانی ویرایشگر
3.6.4  25 October  Security Release  رفع سه مشکل حاد امنیتی
3.6.5  13 December  Security Release  رفع سه مشکل امنیتی


* اگر از نسخه‌های پایین تر از 3.6.5 استفاده می‌کنید، حتما جوملا را به آخرین نسخه بروز کنید. درمورد دلایل این کار بیشتر بدانید: ضرورت بروزرسانی جوملا

 

یازدهمین تولد جوملا!  (17-8-2016 / 27 مرداد)

27 مرداد، جوملا یازدهمین سال تولدش را جشن گرفت. کاربران و دوستداران جوملا احساسشان را در قالب 11 کلمه در سایت SpreadTheJoomlaLove.com بیان کردند.

 

شروع کار روی جوملا 4 (16-9-2016 / 26 شهریور)

16 سپتامبر مشارکت در تولید جوملا 4 رسما آغاز شد. این نسخه انقلابی در نسخه‌های جوملا و هدف آن بهبود تجربه کاربر و کیفیت کد خواهد بود. البته پشتیبانی از سری 3 تا دو سال پس از انتشار نسخه 3.9 ادامه خواهد داشت.

 

آموزش‌های ویدیویی برای جوملا (21-9-2016 / 31 شهریور)

جوملا پرتال Training.joomla.org را رونمایی کرد. در این پرتال ویدیوهای آموزشی جوملا که با همکاری OSTraining تولید می‌شود بصورت رایگان ارائه می‌شود.

 

کارگاه طراحی قالب جوملا در ایران (29-9-2016 / 8 مهر)

کارگاه طراحی قالب جوملا در جشنواره روز آزادی نرم‌افزار در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این کارگاه میلاد صفاجوی مؤسس جوملا پرژن (مترجم موردتأیید Joomla برای زبان فارسی دری) ضمن معرفی جوملا و ساختار قالب‌های آن، شیوه طراحی یک قالب برای جوملا را آموزش داد.

 

راه‌اندازی مرکز دانلود جوملا (2-11-2016 / 12 آبان)

پیشتر فایل‌های جوملا و پروژه‌های مرتبط ازطریق سایت JoomlaCode در دسترس کاربران قرار می‌گرفت. با متوقف شدن این سایت، ضرورت یک مرجع برای ساماندهی فایل‌های جوملا احساس می‌شد. در حال حاضر آخرین نسخه‌ها و بروزرسانی‌های جوملا در این پرتال ارائه می‌شود و بزودی مرجعی برای دریافت همه افزونه‌های جوملا خواهد شد.

 

جوملا، بهترین CMS سال دنیا (10-11-2016 / 20 آبان)

جوملا با رأی کاربران، به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوای آزاد سال در نظرسنجی CMS Critic انتخاب شد. جوملا در دو سال قبل نیز عناوین بهترین CMS متن باز و بهترین CMS رایگان را از CMS Critic Awards دریافت کرده بود.

 

هشتاد میلیون دانلود (10-3-2017 / 20 اسفند)

دانلود جوملا از 80 میلیون بار گذشت. به پاس این استقبال چشمگیر، جوملا 80 میلیون سپاس تقدیم کاربرانش کرد.

 

نوروز مبارک! (19-3-2017 / 29 اسفند)

تیم جوملا در حساب رسمی توییتر خود، نوروز و سال جدید ایرانی را به همه کاربرانی که این عید فرخنده را جشن می‌گیرند، تبریک گفت. پیشتر علی پرتوی کارآفرین ایرانی مقیم آمریکا با چالش نوروزی LiveTogether# همه را به پیشواز نوروز دعوت کرده بود که با استقبال خوبی روبرو شد. من هم این جشن فرخنده ایرانیان را به همکارانم در تیم جوملا معرفی و از آنها دعوت کردم تا با تبریک نوروز، با این حرکت زیبا که منادی «زندگی با هم» و هم‌آهنگ با مفهوم Joomla (به معنی All Together / همه با هم) است همراهی کنند و آنها هم این دعوت را پذیرفتند.

 

اینها مهمترین رخدادهای قابل توجه برای کاربران ایرانی و فارسی ‌زبان جوملا در سال 1395 بود. بی تردید رسیدن به این نتایج بدون همراهی و حمایت‌های درخور تقدیر جامعه کاربری، اعضای تیم، حامیان و شرکای ما میسر نبود. در پایان، سال نو را تبریک می‌گویم و امیدوارم در سال پیش رو هم شاهد اتفاقات خوب و دستاوردهای ارزشمند برای پروژه جوملا و کاربران این سیستم مدیریت محتوای محبوب در سراسر دنیا باشیم.


سعید قمری، تیم منابع جوملا - JRD

 

1
Joomla! to attend DaVinci's Faire 2017
 

Comments

Already Registered? Login Here
No comments made yet. Be the first to submit a comment

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://magazine.joomla.org/